Köpevillkor och köpinformation
Version 2018:1 gäller från och med 1 Mars 2018

Leveranser och betalning
Vår ambition är nöjda kunder som älskar att handla online på Festgiganten.se! För att göra det extra förmånligt för dig att handla online på Festgiganten AB, se erbjuder vi FRI FRAKT på alla beställningar över 399 kr till våra kunder och inga onödiga utgifter för expedition. I priset ingår även paketering så att dina varor kommer fram till dig på ett tryggt och säkert sätt. Vi erbjuder följande fraktsätt: Schenker, Postnord, DHL, UPS, TNT, GLS och DPD.

För att nyttja dessa erbjudanden kräver vi inte att du ska bli medlem hos oss eller att du måste ta emot nyhetsbrev. Priset du ser på varan är vad du betalar utan andra förbehåll. Betalning kan göras enkelt hemifrån med swish eller via Klarna med kort, faktura eller delbetalning. Har du några frågor kring betalning eller frakt så tveka inte att höra av dig till oss via telefon, mail eller chatt.

Våra leveranstider för beställningsvaror är mellan 5-10 arbetsdagar efter mottagande av din order, beställningsvarorna kommer att levereras från Spanien. Varorna som vi har i lager i Sverige är markerade med leveranstid 1-3 dagar. Din order packas och skickas inom 24-48 timmar efter att betalningen är slutförd och ordern är bekräftad.  Om leveranstiden skulle bli orimligt lång har du som konsument rätt att häva köpet utan extra avgifter eller kostnader och få full återbetalning inom 20 dagar, detta gäller även specialbeställningar.

Om vi inte kan leverera inom avtalad tid så har du som konsument rätt att veta anledningen till förseningen och vi kommer att upplysa dig med en ny leveranstid. Beställningar som har mindre vikt och värde kan skickas med antingen brev eller varubrev, då levereras det direkt i din brevlåda, om paketet får inte plats i brevlådan då levereras paketet vid din dörr.

Annullera beställningar
Festgiganten AB kan annullera en beställning om det inte är möjligt att leverera den beställda produkten. Du kommer att meddelas
om en sådan situation skulle uppstå samt att eventuell betalning eller reservation av betalningsmedel returneras/annulleras.

Information till dig som förhandsbokar en vara genom beställning
För att förhandsboka/förbeställa en vara som inte finns i lager lägger du en beställning precis som vanligt. På varan står beräknad leveranstid. Väljer du att betala med Klarna och t. ex faktura aktiveras inte din betalning förrän varan är i lager och redo att skickas från oss. Väljer du betalning med Swish gäller dock förskottsbetalning. Vill du inte förskottsbetala ber vi dig välja t. ex Klarna Faktura. Möjligheten att förhandsboka finns bara under en begränsad tid.

Lägger du varor som finns i lager i samma beställning som förhandsbokade varor, skickas inte dessa förrän allt finns i lager. Vill du ha dessa varor skickade tidigare ber vi dig lägga två separata beställningar.

Outlöst försändelse
För försändelser som ej är utlösta debiteras en avgift på 250 kr inklusive moms för att täcka Festgiganten:s transport- och administrationskostnader.

Transportskador, felaktig leverans & saknade delar
Dubbelkontrollera alltid eran leverans vid uthämtning. Om produkten är fraktskadat vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till postleverantören inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot Postleverantören ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla det snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad. 

Alla problem med saknade delar på en leverans måste rapporteras inom 5 dagar efter leverans.

Garanti
Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden, det täcker alltså som endast eventuella tillverkningsfel som produkten kan ha. Det innebär att det inte gäller fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion eller utseende. Festgiganten AB erbjuder högsta kvalitet och bästa garanti för sina kunder, alla varor har 1 års garanti från och med leveransdatum förutom vissa produkter där garantitiden har angetts i produktbeskrivningen. Garantin gäller inte om fel orsakas av missbruk, manipulering, fel spänning, fel installation eller slitage. När det gäller datorprodukter täcker inte garantin borttagning av virus, programvaruåterställning, hårddisk ominstallation efter formatering. Garantin gäller heller inte om någon detalj av garantin eller inköpsbeviset ändras, ersätts eller om identifikationsnumret eller garantiprodukten manipuleras eller repareras utan förhandstillstånd av teknisk service.

Uppladdningsbara batterier har endast 3 månaders garanti. Bläckpatroner, förbrukningsartiklar, datamedia, tonerkassetter, förbrukningsartiklar har endast 60 dagars uppackningsgaranti. Alla garantier gäller i Sverige. Orderbekräftelsen är garantibeviset är som du fick via e-post. Tillverkarna kan ha utökade garantitid, för mer information besök respektive tillverkarens webbplats.

Manualer
Om produkten kräver att ha manual så kommer den att ha det i fysisk eller digital form. Produkterna har manual på engelska eller svenska, om produkten inte skulle ha svensk bruksanvisning, kan du mejla oss på kontakt@festgiganten.se så vi hjälper dig!

Vi erbjuder följande betalningssätt 
Hos oss kan du hitta det betalningsalternativ som passar dig bäst. Därför samarbetar vi med Klarna och Swish.

Priser och betalsätt
Samtliga priser anges i SEK och inkluderar moms (25%). Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid förändrade faktorer som vi inte råder över. Exempelvis förändring av moms, valuta, avgifter, punktskatter och/eller onormalt stora förändringar i inköpspriser. Vi reserverar oss för prisfel på vår webbplats, vid uppenbart felaktigt prissatta produkter så förbehåller Festgiganten AB sig rätten att annullera beställningen.

Orderbekräftelse
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med Festgiganten.
Din beställning blir juridiskt bindande först när vi har bekräftat din order via mejlet ”orderbekräftelse”. Festgiganten har möjlighet att annullera din order på grund av tekniska problem, leveransfel, fair use-klausulen eller liknande skäl.

Feltryck
Vi reserverar oss mot feltryck och förbehåller oss rätten att utan ytterligare meddelande göra ändringar på webbsidorna samt i dessa villkor. Felaktiga uppgifter i produktbeskrivningen klassas inte som ett fel på produkten. Observera att färgangivelserna på skärmen kan avvika från verkligheten och klassas inte som fel på produkten.

Tvist
Vid eventuell tvist kommer Festgiganten följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Copyright
Innehållet på denna webbplats skyddas av upphovsrättslagen och får inte kopieras, reproduceras eller distribueras i någon form, helt eller delvis, utan skriftligt medgivande från ägaren.

Vid frågor angående våra köpevillkor, vänligen kontakta oss kontakt@festgiganten.se

Festgiganten förbehåller sig rätten att ändra villkoren i dessa villkor i framtiden.